آشنای با روغن ترمز مناسب


نکاتی از ویژگی‌های روغن ترمز‌های DOT۴ تغییر یافته

روغن ترمز حساسیت بالایی به جذب آب دارد و با جذب رطوبت، نقطه جوش آن بشدت پایین می‌آید. این کاهش نقطه جوش منجر به کاهش کارایی روغن شده و همین امر ، اهمیت تعویض روغن ترمز را در نهایتا هر دو سال یک بار، نشان می‌دهد.

منظور از نقطه جوش خشک روغن ترمز یعنی زمانی که این مایع بدون هیچ گونه رطوبتی است و منظور از نقطه جوش تَر نیز، زمانی است که این مایع در حدود ۳٫۷ % از حجم خود، آب و رطوبت جذب کرده است؛ این اتفاقی است که معمولا در هر یک تا ۲ سال رخ می‌دهد.

روغن ترمز DOT4 +

این روغن ترمز که در اروپا توسط شرکت‌های معتبر خودروئی مثل مرسدس بنز و ولوو و… استفاده میگردد ، دارای دو خاصیت بسیار مهم و حیاتی در ساختارشان هستند که عبارت است از نقطه جوش بالا در حالت تَر و همچنین ویسکوزیته پایین.

بطور معمول و پس از گذشت نزدیک به یک سال، روغن ترمز اقدام به جذب رطوبت می‌کند که فقط با دریافت ۳٫۷ % از حجم آن، نقطه جوش این سیال بشدت افت می‌کند و تخمین زده می‌شود که در حدود ۴۰ % خودرو‌های در حال تردد در دنیا، در حدود ۷ تا ۸ % رطوبت در داخل روغن ترمز خود دارند!.
نقطه جوش این روغن ترمز در حدود بالاتر از ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است که اختلاف حداقلی برابر با ۱۵ درجه سانتی‌گراد با روغن ترمز‌های DOT4 معمولی دارد.

ترمز ثابتی

از طرفی این روغن ترمز دارای ویسکوزیته پایینی است که این ویژگی نیز بهترین حالت برای مایع ترمز در سیستم‌های ABS و ESP است. این روغن ترمز در برخی‌ شرکت‌های تولیدی به نام DOT4 synthetic و یا super DOT4 نیز شناخته می‌شود که خواصی شبیه به یکدیگر دارند.
روغن ترمز DOT4 LV

روغن ترمز‌های DOT 4LV برای مقابله با افزایش ویسکوزیته در هوای سرد تولید شده و از انواع روغن‌های DOT4 معمولی کیفیت بالاتری دارند.
دو حرف LV در این روغن ترمز‌ها از عبارت Low Viscosity به معنی ویسکوزیته پایین گرفته شده است و برای خودرو‌هایی که در مناطق سرد‌تر تردد دارند، سفارش می‌شود. این نوع روغن ترمز بدون هیچ مشکلی با سیستم‌های ترمز ضدقفل یا ABS و پایداری الکترونیکی یا ESP همخوانی دارد.

بگفته شرکت‌های سازنده این روغن ترمز، امکان جذب و نگهداری رطوبت در آن پایین‌تر از انواع DOT4 معمولی بوده و در برابر آلودگی‌های دیگر نیز مقاومت بالایی دارد. این روغن ترمز را می‌توان به جای نوع DOT4 معمولی نیز به کار برد. البته باید بدانیم که مایع ترمز DOT 4LV در واقع از نمونه‌های مشتق‌شده از سری DOT4 است و در رده‌بندی استاندارد‌های بین‌المللی جایگاهی ندارد و یک محصول بهینه‌شده از شرکت‌های تولیدی است.
با تشکر از مکانسین ترمز اقای ثابتی

ترمز ثابتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *